بیماری کرون چه تعریفی داره ؟

کلا بیماری های خاص هرچی اطلاعات ازش در جامعه و در عموم مردم بیشتر بشه این کمک میکنه تا بتونیم این بیماری هارو بیشتر بشناسیم و از مبتلا شدن بهشون جلوگیری کنیم . میخام براتون از بیماری بگم که خاصه و کمیاب یه بیماری ای که مربوط به التهابات روده  و دیواره رودست.

اسم این بیماری کرون هست یه  بیماری مزمنه که قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش رو از  دهان گرفته تا مقعد را می‌تونهتحت تأثیر قرار بده. این بیماری بیشتر بخش پایینیه  روده باریکه و بخش بالایی  روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌ده. این بیماری می‌تونه تموم لایه‌های روده را درگیر کنه و حتی باعث  فیبروز بشه. بین ضایعات معمولاً قسمتایی هست که سالمه. این بیماری ضایعات بیرونی هم داره.مثل آرتریت و ضایعات پوستی.

نشونه های بیماری کرون چیه؟

نشونه‌های اون مثل  اسهاله که در صورت التهاب شدید روده ممکنه به اسهال خونی تبدیل بشه. تب، کم شدن وزن و شکم درد. بعضی از عوارض این بیماری ممکنه در بیرون  از دستگاه گوارش اتفاق بیفته. مثل کم خونی، خارش پوست، ورم مفاصل، التهاب چشم و احساس خستگی. از نشونه های دیگه این بیماری انسداد روده هم هست و کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شن بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار هستن.

۱ نشانه‌ها

۲ نشانه‌های غیر روده‌ای

۳ علل

۴ درمان

۵ درمان‌های مکمل

۶ منابع

این بیماری می‌تونه  با آبسه، فیستول، تنگی و انسداد روده همراه باشه و گاهی برای تشخیص، نیاز به آزمایش سرولوژی و کولونوسکوپی هست. این بیماری می‌توانه همراه با خون‌ریزی همراه با مدفوع یا بطور جدا از مدفوع یا همراه با رگه‌های خون روی مدفوع همراه باشه. از نشونه های دیگه  این بیماری  بی اشتهایی، نفخ، دفع ناقص و بی‌اختیاری ادررو میشه اشاره کرد.

این بیماری علاوه بر گرفتار کردن معده و روده، قسمتای دیگه رو هم درگیر میکنه. کبد چرب و ورم چشم و ورم مفاصل یا ماهیچه‌های دست یا پا از این دست هستن.

عوارض بیماری کرون چیه؟

ضعیفی یا پوکی استخون می‌تونه از عواقب این بیماری باشه. در این بیماری ، پوست، خون و غده درون‌ریز نیز می‌تونه درگیر شه.. بیماری کم‌خونی همولیتیک خودایمنی که در اون سیستم ایمنی به گویچه‌های سرخ حمله می‌کنن بیشتر در بیماری کرون شایعه و می‌تونه باعث خستگی، رنگ پریدگی و نشونه‌های شایع در کم‌خونی بشه.

ارتباط جدی  بین بیماری کرون و سیستم عصبی وجود داره در واقع هنوز علت دقیق واکنش سیستم ایمنی بدن به قسمت های داخلی درگیر در بیماری کرون مشخص نشده ولی این قابل انکار نیست که وقتی  فشارهای عصبی زیاد باشه این واکنش‌ها بدتر میشه.پس تا میتونید زندگی رو سخت نگیرید تا خدانکرده سیستمتون بهم نریزه و کرون نگیرید.

تحقیقات جالب  راجع به کرون

حتما بخونید

محققان با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به کرون به این نتیجه رسیدن که  التهاب حاد معده و روده باریک عفونی که به از  باکتری ناشی از مسمومیت عادی غذایی اتفاق میفته  باعث سریع شدن رشد باکتری ها میشه و به پیشرفت بیماری کرون مربوطه.اونا با این ازمایش ردپای این بیماری رو در یافته هاشون پیدا کردند.حتی بعد از ینکه باکتری مسمومیت غذایی از بدن موش ازبین رفت محققان هنوزم این بالا رفتن و التهاب کرونی رو پیدا کردن.

را ه های کنترل و کمک به این مبتلاها

استرس

یادتون نره استرس خیلی نقش مهمی داره در شدید شدن این بیماری.تا میتونید استرستون رو کنترل کنید.

افسردگی

اضطراب

شادی کردن

راضی بودن از زندگی

ورزش کردن

معمولاً ورزشکاران کمتر به این بیماری مبتلا می‌شن. بیمارانی که بدون مصرف دارو فقط ورزش کردن  تا ۷۰ درصد از نشونه های بیماریشون بهتر شده. علت اون تأثیرات مثبت ورزش بر روحیه و سلامت بدنه. که باعث تنظیم سیستم ایمنی بدن و همینطور کاهش التهاب در بدن میشه از نکات مثبت ورزش میشه به  بالارفتن  قدرت جذب روده اشاره کرد که  این روند دقیقاً برخلاف تأثیرات منفی التهاب رودست که باعث کم شدن جذب مواد غذایی در بدن می‌شه. بیمار باید فعالیت ورزشی رو بصورت کنترل شده و متناسب با توان و استقامت بدنی خودش انجام بده. برای بیمارایی که قادر به ورزش نیستند نرمش و یوگا توصیه می‌شه

نقش غذا چقدر بر کنترل این بیماری موثره؟

رعایت کردن  رژیم غذایی از عوامل مؤثر در بهتر شدن  این بیمارییه. مصرف روزانه عسل، بره موم، خرما، زردچوبه و خاکشیر به علت خاصیت ضد سرطانی، ضد التهابی و ترمیم‌کننده زخم‌ها خیلی مفیده.

بهتره در دوران شدت گرفتن این بیماری از یک رژیم غذایی ساده، سبک (کم حجم) و ثابت استفاده شه و غذا رو به طور کامل باید بجوی .

غلات، سویا پروتینه، کرفس، تخم مرغ، سیب زمینی شیرین، سیب شیرین، موز، انواع آب میوه (بخصوص آب لیمو شیرین) و آب سبزیجات، آجیل، برنج کته، ماست پروبیوتیک، ماهی و مرغ (بصورت کبابی یا آب‌پز) به عنوان غذای روزانه در دوران شدت بیماری خیلی توصیه میشه.

از مصرف غذاهای ترش، اسیدی، گازدار، تند، دارای ادویه فراوان یا دارای افزودنی و نگهدارنده، باید پرهیزکنید.

از مصرف غذاهای دیر جذب مانند گوشت قرمز، فست فود و غذاهای چرب و همچنین لبنیات و غذاهای خام و نپخته مانند میوه و سبزی در دوران شدت بیماری، پرهیز کنید.

با رعایت موارد فوق، این بیماری در ظرف چند ماه وارد دوران خاموشی خواهد شد و پس از آن بیمار با حفظ آرامش می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد. پس از سپری شدن دوره اصلی بیماری و وارد شدن به دوران خاموشی، بیمار می‌تواند آهسته رژیم غذایی و میزان مصرف داروها را کاهش داد.

بهتر است در زمانی که این بیماری شدت می‌گیرد، از مکمل مولتی ویتامین، امگا ۳ و کلسیم و در صورت کم خونی از مکمل آهن هم استفاده کنید