جنون گاوی

انسفالوپاتی اسپلوژی گاو (BSE)، که معمولا به عنوان بیماری گاو گرسنه شناخته می شود، یک بیماری مرگباره که بر سیستم عصبی

مرکزی گاوها اثر می گذارد.

این بیماری همچنین می تونه روی انسان به شکل یه بیماری تأثیر بگذاره.

از لحاظ پزشکی، این به عنوان یک بیماری پیشرفته عصبی شناخته شده.

این به طور مستقیم رو مغز و نخاع اثر می گذاره و علائم عصبی شدید ایجاد می کنه.

این تمایل دارد که در پشت بافتهای صاف سورفکتیای خوب در بافت های عصبی آسیب دیده قرار بگیرد، به نظر می رسه که ظاهری اسفنجی داره.

به همین دلیله که این می تونه افراد در تمام سنین رو تحت تاثیر قراربده، هدف تاثیر روی  مغز، سیستم لنفاوی، غده فوق کلیه و هیپوفیز و حتی دستگاه گوارش هست.

پریون ها چی هستند؟

انواعی از پروتئینه که می‌تونه  به شکل‌های متنوعی باشه.

اونها ‌معمولاً بیماریزا هستند و در گروه‌های مختلف موجودات ایجاد بیماری می‌کنند.

هیچ اسید نوکلئیک قابل شناسایی ندارند. اونها در برابر گرما و اشعه ماورابنفش که ویروس‌ها را غیر فعال می‌کنند کاملاً مقاوم هستند.

بیماری‌های پریونی رو  شکل مسری می دونند  مثل بیماری اسکراپی در گوسفندان و بیماری جنون گاوی در گاوها.

چه چیزی باعث اون می شه؟

دانشمندان معتقدند آدم با مصرف گوشت گاو آلوده به بافت های عصبی از مغز یا نخاع گاوهای مبتلا به بیماری سینه به دست میاد.

با این حال، هر کس در معرض چنین مواد آلوده نیست، لزوما این بیماری را توسعه می دهد.

این prions ها می توانند در بافت عصبی حیوانات مرده زنده بمانند و بر خلاف باکتری ها آنها توسط آشپزی گرم نمی شوند.

آنها همچنین به اشعه ماوراء بنفش و روش های پرتوی که معمولا برای رسیدن به عقیم سازی استفاده می شوند بسیار مقاوم هستند.

با این وجود، این پریون نمی تواند با مصرف محصولات لبنی از گاوهای آلوده به دست آید.

معمولا بین تماس های عادی، آلودگی هوا و یا تماس جنسی بین انسان ها قابل انتقال نیست.

با این حال، ممکن است این عفونت با دریافت تزریق خون از یک فرد آلوده، متوقف شود.

جوانتر از 30 سالگی با خطر بالایی در حال رشد این بیماری همراه است.

داشتن ژن های خاص ژنتیکی در رابطه با ژن پروتئین پریون، عامل خطر است.

نشونه ها ی این بیماری چیه؟

بیماریهای مزمن انسدادی غیر زنده هستند، اما آنها قادر به ایجاد بیماری با علائم شبیه به بیماری های ویروسی هستند.

مراحل اولیه بیماران احساسات غیر طبیعی و اختلالات روانپزشکی را تجربه خواهند کرد.

با این حال، علائم عصبی قابل توجهی همراه با اختلالات قابل تشخیص در سیستم عصبی مرکزی ممکن است تنها زمانی ظاهر شود که بیماری به مرحله پیشرفته تر برسد.

نشونه ها شامل :

احساسات غیر طبیعی در اندام و صورت

درد پایدار

اضطراب

تحریک پذیری

ناتوانی در خواب

تغییرات اشتها

افسردگی

از دست دادن هماهنگی

از دست دادن یا تغییر در صحبت کردن

انجام حرکات تند و سریع

از دست دادن حافظه.

هذیون ها

بی اختیاری ادرار

عوارض بالینی

در مراحل پیشرفته، بیمار علائم عصبی و ضعف شدید و تسکین دهنده ایجاد می کنه ومرگ در طی یک سال از شروع نشونه ها اتفاق میفته.

تشخیص جنون گاوی به چه شکله؟

براساس بروز نشونه هایی  مثل احساسات غیر طبیعی و درد بدن و علائم شدید عصبی میتونه منجر به بوجود اومدن بعضی اختلالات عصبی دیگه ای بشه.

بیوپسی تونسیل یکی از بهترین آزمایشات برای تشخیص هست.

نمونه هایی از بافت لنفاوی از اندام ها مانند لوزه ها یا گره های لنفاوی که پریون رو نشون میده.

با این وجود امکان انجام این آزمون در همه موارد وجود نداره.

پزشکان فقط این آزمون را سفارش می دن تا زمانی که تمام آزمایش های دیگه نتیجه دلخواه رو نده.

خبرهای داغ درباره ی جنون گاوی

ممنوعیت گاوهای خوراکی که گاو تغذیه را ممنوع می کند، هر غذای حاوی ترکیبات مشتق شده از گاو یا انسان ممکن است به کاهش یا حذف انتقال پریکون های معمولی BSE

به گاوهای دیگر کمک کند.

شیوع این بیماری در ایالات متحده و کانادا بسیار پایینه (حدود 3 تا 8 مورد در هر میلیون گاو در کانادا و 0.167 مورد در میلیون در ایالات متحده).

با این حال، برخی محققان این تعداد رو در واقع 18 تا 48 برابر بیشتر نشون میدن.

بیماری پریون چیه؟

بیماری پریون شناخته شده ترین انسان در انسان نوعی بیماری کریتزفلد-جاکوبه.

این اختلال کمیاب نارسایی عصبی که از گوشت گاو ایجاد میشه .

این شیوع به نوبه خودش مربوط به بیماری دیگه ای  از پریون حیوانی به نام اسکارگیه که رو گوسفندا و بزا اثرمی گذاره.

برخی از بیماری های پریون به طور خود به خود اتفاق می افتند، اما بعضی ازونا از یک موجود به یکی دیگه گسترش می یابد.

این راحته که بیماری های پریون، از جمله موارد قابل انتقال، در انسان ها نادرمحسوب میشه.

رابینویتز می گوید، در واقع، نگاه به حیوانات حیوانات، مکان خوبی برای شروع می شود زمانی که تلاش برای شناسایی بیماری های مهم عفونی بعد از آن باشد.

او حدود دو سوم از عفونت های در حال ظهور را در بر می گیره.