ریه و بیماری سرطان

سرطان ریه نوعی سرطان است که در ریه ها اتفاق می افتد . ریه ها دو عضو اسفنجی در قفسه سینه هستند که هنگام استنشاق اکسیژن مصرف می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کنند .

سرطان ریه عامل اصلی مرگ ومیر ناشی ازسرطان در اکثر کشورهای پیشرفته ، در زنان و مردان می باشد . و هرسال بیشتر از سرطان های روده بزرگ ، پروستات ، تخمدان و پستان  باعث مرگ می شود .

افرادی که دخانیات مصرف می کنند  بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند اگرچه این بیماری در افرادی که هرگز استعمال دخانیات را تجربه نکردند نیز رخ می دهند .خطر سرطان ریه با مدت زمان مصرف دخانیات و میزان استفاده از آن افزایش می یابد .

علائم

سرطان ریه بطور معمول در مراحل اولیه خود علائمی ایجاد نمی کند . علائم و نشانه های سرطان ریه معمولا فقط در صورت پیشرفت بیماری بروز می کند .

علائم و نشانه های سرطان

سرفه های مکرر

خارج شدن خون در هنگام سرفه حتی به مقدار کم

تنگی نفس

درد در قفسه سینه

سرسختی

کاهش وزن بدون تلاش

درد استخوان

سردرد

چه زمانی به پزشک باید مراجعه کرد ؟

در صورت بروز مداوم  علائم بالا که وضعیتی نگران کننده  برای شما ایجاد میکند با پزشک خود ملاقات کنید . اگر سیگار می کشید و نتوانسته اید آن را ترک کنید حتما با مشورت با پزشک خود به دنبال ترک آن از طریق داروهای جایگزین نیکوتین باشید .

دلیل سرطان ریه چیست ؟

سیگار کشیدن باعث افزایش شانس ابتلا به سرطان ریه می شود هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود قرار دارند . اما افراد غیر سیگار ی که در معرض دود سیگار هستند به مدت طولانی نیز دیده می شوند .  در این موارد دلیل مشخصی برای این نوع سرطان وجود ندارد .

چکونه سیگار کشیدن باعث سرطان می شود؟

پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن باعث آسیب رساندن به سلول های ریه می شود که درنتیجه سرطان را بوجود می آورد . هنگامیکه ریه ها  پر ازدود سیگار می شود تغییرات در سلول های ریه بلافاصله آغاز می شود .

درابتدا ممکن است بدن شما بتواند این آسیب را ترمیم کند اما قرار گرفتن مکرر درمعرض دود سیگار سلول های ریه را به طور فزاینده ای آسیب می زند و با گذشت زمان ، این آسیب باعث می شود سلول ها به طور غیر طبیعی عمل کنند و درنهایت ممکن است سرطان ایجاد شود .

انواع سرطان ریه

پزشکان براساس ظاهر سلول های سرطانی ریه در زیر میکروسکوپ ، سرطان ریه را به دو نوع اصلی تقسیم می کند و در نهایت پزشک تصمیم گیری های درمانی را براساس نوع عمده سرطان ریه انجام می دهند.

دونوع کلی سرطان ریه

سلول کوچک

تقریبا بصورت انحصاری در افراد سیگاری که به مدت طولانی و مصرف زیاد دارند  اتفاق می افتد .

سلول بزرگ

که یک اصطلاح کلی برای چندین نوع سرطان ریه است که به روشی مشابه عمل می کنند .که این نوع سرطان شامل کارسینوم سلول سنگفرشی ، آدنو کارسینوما و سرطان سلول بزرگ می باشد .

عوامل خطر زا

تعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریهرا افزایش دهد. بعنوان مثال ترک برخی از عوامل خطر با ترک سیگار قابل کنترل می باشد و فاکتورهای دیگر مانند سابقه خانوادگی شما قابل کنترل نیستند .

سرطان ریهعوامل خطر سرطان عبارتند از :

سیگار کشیدن

خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که هر روز سیگار می کشید و تعداد سالهایی که سیگار کشیدید افزایش می یابد.  ترک در هر سنی می تواند خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد .

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

حتی اگر سیگار نکشید ، اگر در معرض دود نیز هستید ، احتمال ابتلا به سرطان ریه افزایش می یابد .

قرار گرفتن درمعرض گاز رادون

رادون با تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک ، سنگ و آب تولید می شود که سرانجام به بخشی از هوایی که تنفس می کنید تبدیل می شود.  سطوح ناامن رادون می تواند در هر ساختمان از جمله خانه ها جمع شود .

قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر عوامل سرطان زا

قرار گرفتن در معرض محل کار در معرض آزبست و سایر مواد شناخته شده برای ایجاد سرطان – مانند آرسنیک ، کروم و نیکل – همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد ، به خصوص اگر سیگاری هستید.

سابقه خانوادگی سرطان

افرادی که دارای والدین ، ​​خواهر و برادر یا فرزند مبتلا به سرطان هستند ، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد

سرطان ریه می تواند عوارضی مانند:

تنگی نفس

افراد مبتلا به سرطان ریه در صورت رشد سرطان برای انسداد مجاری اصلی راه های هوایی می توانند تنگی نفس را تجربه کنند.  سرطان ریه همچنین می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف ریه ها شود ، و این باعث می شود که ریه آسیب دیده هنگام استنشاق کاملاً گسترش یابد.

سرفه کردن خون

سرطان ریه می تواند باعث خونریزی در مجاری هوایی شود که می تواند باعث سرفه خون شما شود (هموپتیزی).  گاهی اوقات خونریزی شدید می شود.  درمان هایی برای کنترل خونریزی در دسترس است.

درد

سرطان پیشرفته ریه که به لایه ریه یا ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان گسترش می یابد ، می تواند باعث درد شود.  در صورت احساس درد ، به پزشک خود بگویید ، زیرا بسیاری از درمان ها برای کنترل درد وجود دارد.

مایعات در قفسه سینه (افیوژن پلور)

سرطان ریه می تواند باعث تجمع مایعات در فضایی شود که ریه آسیب دیده را در حفره قفسه سینه (فضای پلور) احاطه کند.

سرطان ریهتجمع مایعات در قفسه سینه

می تواند باعث تنگی نفس شود.  درمانهایی برای تخلیه مایعات از قفسه سینه شما وجود دارد و خطر ابتلا به مجدد مجدد پلور را کاهش می دهد.

سرطانی که به قسمت های دیگر بدن (متاستاز) سرایت می کند.  سرطان ریه اغلب در قسمتهای دیگر بدن مانند مغز و استخوانها (متاستاز می شود) گسترش می یابد.

سرطانی که گسترش می یابد بسته به اینکه چه عاملی تحت تأثیر قرار گیرد می تواند باعث درد ، حالت تهوع ، سردرد یا سایر علائم شود.  هنگامی که سرطان ریه فراتر از ریه ها گسترش یابد ، به طور کلی قابل درمان نیست. البته روش های درمانی برای کاهش علائم و نشانه ها و کمک به زندگی طولانی تر شما وجود دارد