همه چیز درباره ی ویروس کرونا

ویروس یک عامل عفونی کوچک می باشد که فقط  در داخل  سلول های زنده یک ارگانیسم  زندگی می کنند .

از آنجا که دارای ژن هستند اما ساختار سلولی ندارند ، بنابراین ویروس ها متابولیسم خاص خود را ندارند

و برای زنده ماندن و تکثیر به سلول های میزبان نیاز دارند  .

هنگامیکه به یک ویروس آلوده شده اید یک سلول میزبان می تواند هزاران نسخه از ویروس را تکثیر دهد .

ویروس ها در اثر انتخاب طبیعی ، جهش های ژنتیکی را به راحتی رقم می زنند .

درفرآیندی بنام رانش آنتی ژنیک جهش ها ایجاد می شوند .

تغییر آنتی ژنی هنگاهی اتفاق می افتد که تغییر عمده ای در اثر نوترکیبی در ژنوم ویروس ایجاد شود و این مزیت

تکاملی برای ویروس ها می باشد که سبب مقاومت در برابر داروهای آنتی ویروس می شود .

ویروس کرونا

ویروس ها مکانیسم های مختلفی دارند که توسط آن ها بیماری در ارگانیسم ایجاد می شوند و  تا حد زیادی به گونه های ویروسی بستگی دارد .

کلمه “corona” در زبان لاتین به معنی تاج می باشد. در زیر میکروسکوپ ، این ویروس ها مانند دایره ای هستند

که شاخه هایی  از سطح آن خارج شده اند . علت نامگذاری نیز شکل آن می باشد .

کرونا ویروس ها (CoV) خانواده ای بزرگی هستند که دارای گونه های مختلف میباشند و zoonatic)) هستند بدین معنی که بین انسان و حیوانات منتقل می شوند و می تواند

سبب بیماری زایی معمولی مثل سرماخوردگی های رایج گرفته تا بیماری های شدید تر مانند سندرم تنفسی شود و حتی مرگ شوند .

تاریخچه

تحقیقات و جزئیات انتشار یافته درسال   2002  برای اولین بار سبب درمان  سویه ای از این خانواده بنام SARS-CoV که از گربه به انسان منتقل شده بودو چندین نوع دیگر ازین

گونه ها مانند  MERS-CoV که از شتر به انسان انتقال یافته بود و باعث بیماری زایی شده بود ،

شده اند اما گونه جدید که طی 1ماه گذشته مشاهده شده است با نام  nCoV شناخته می شود  و منشا آن شهر ووهان چین می باشد که درحال حاضر بسرعت انتشار می

یابد و نگرانی سازمان بهداشت جهانی و کشورهای مختلف را به همراه داشته است .

نشانه های ویروس چیست ؟

این ویروس باعث ایجاد تب و مشکلات تنفسی برای فرد می شود مثل :

سرفه خشک ، مشکل در تنفس و همچنین می تواند باعث ایجاد اسهال ،  درد در بدن  و تب نیز شود .

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت این علائم در موارد شدیدتر می تواند سبب بروز ذات الریه ، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود .

آیا هر فردی که تب دارد باید برای ویروس کرونا مورد آزمایش قرار بگیرد ؟

علائم این بیماری ممکن است همانند علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا به نظر برسد ،

اما بر اساس دستورالعمل های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سازمان جهانی بهداشت ،

مراقبت های بهداشتی و غربالگری را فقط برای افرادی که در تماس با منشا بیماری و یا افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند انجام می دهند ،

که با آزمایش تشخیصی مبتنی بر توالی یابی ژنتیک ویروس می باشد .

چه افرادی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند ؟

کمیته اضطرار سازمان بهداشت جهانی در مورد کرونا ویروس در 22 ژانویه اعلام کرد که ” تقریبا سه چهارم موارد تایید شده

در افراد بالای 40 سال به این بیماری مبتلا شده اند ، همچنین  در مواردی که فوت کرده اند، بسیاری از آن ها دارای شرایط قابل توجهی بودند

مانند بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت اما در میان آن ها افراد جوان و سالم تر کمتر فوت شده اند .  “

چه درمانی برای این نوع ویروس توصیه می شود؟

با توجه به گزارشات و تحقیقاتی که تا کنون سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است

هیچ واکسن تایید شده ای برای پیشگیری و درمان این نوع ویروس در دسترس نمی باشد

در نتیجه هیچ درمان خاصی برای ویروس نوع جدید کرونا وجود ندارد .

اما دانشمندان و محققان در حال حاضر با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک و بیو تکنولوژی برای ساخت واکسن زیرواحد

( با استفاده از پروتئین های کپسید ویروس ساخته می شوند ) که امن ترین روش تولید واکسن می باشد ،

در پی ساخت واکسن اختصاصی برای این ویروس می باشند و  در تلاش برای یافتن داروهای کنترل کننده و  درمانی برای این نوع ویروس هستند .

بنابراین پیشگیری و مراقبت  هایی شامل استراحت مطلق ، قرنطینه یا بستری شدن در بیمارستان بهترین توصیه می باشد.

چگونگی انتقال ویروس کرونا

مقامات بهداشت جهانی بر این باورند که ویروس کرونا از طریق تبادل مایعات از مجاری تنفسی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد

اما بصورت دقیق نمی دانند چگونه . در ووهان چین شواهد جدیدی وجود دارد

که نشان می دهد ویروس می تواند از شخصی به شخصی دیگر به چندین برابر گسترش یابد .

روشی که شیوع بیماری هایی مانند آنفولانزا گسترش می یابد .

این نکته ای است که بسیار مورد توجه بهداشت جهانی در سطح بین المللی قرار گرفته است .

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

از آنجا که ویروس ها از مسیر های متابولیک حیاتی در سلول های میزبان برای تکثیر استفاده می کنند ،

از بین بردن آن ها بدون استفاده از داروهایی که به طور کلی باعث ایجاد اثرات سمی برای سلول های میزبان (انسان) می شوند ،

دشوار می باشد .موثرترین روش های پزشکی در مورد بیماری های ویروسی واکسیناسیون ها می باشند  ،

که  برای تامین مصونیت در برابر عفونت و داروهای ضد ویروسی هستند و به طورانتخابی در تکثیر ویروس دخالت می کنند .

بعلاوه دوری کردن از افرادی که دچار این بیماری شده ا ند نیز پیشنهاد می شود .