همه چیز درمورد تیروئید

آیا خستگی شما را روز به روز بیشتر درگیر می کند ؟آیا دچار افزایش وزن ، لرزش یا ریزش مو شده اید؟ یا شما اغلب خیس از عرق و

مضطرب هستید ؟ احتمالا غده تیروئید شما دچار اختلال شده است  .

این غده تنظیم کننده عالی بدن و ذهن می باشد که  گاهی اوقات و به خصوص در خانم ها دچار اختلال می شود .

بنابراین ایجاد وضعیت پایدار و دریافت بهترین روش درمانی برای داشتن احساس بهتر و جلوگیری از مشکلات جدی برای حفظ سلامتی بسیار مهم می باشد .

غده تیروئید چیست ؟

تیروئید غده ای به شکل پروانه  در قسمت جلوی گردن و پیچیده در اطراف نای قرار دارد  که به دلیل اثرگذاری روی اکثر بافت های بدن به ” شاه غدد ” معروف می باشد . این

غده ، از ید برای تولید هورمون های حیاتی استفاده می کند و سرعت سوخت و ساز بدن شما را کنترل می کند .

تیروکسین هورمون اصلی تولید شده توسط تیروئید می باشد که بخش کوچکی از این هورمون در غده تیروئید به هورمون تریودوتیرونین بعنوان فعال ترین هورمون تبدیل می شود . عملکرد تیروئید توسط هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز کنترل  می شود بنابراین اختلال عملکرد این دو نیز می تواند منجر به اختلال در غده تیروئید شود .

اختلالات تیروئید می تواند متابولیسم را کند و یا احیا کند .

هنگامی که سطح هورمون خیلی کم یا خیلی زیاد می شود ممکن است طیف گسترده ای از علائم را مشاهده کنید .

اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید متنوع می باشد و بر اثر نقص های مختلف در غده تیروئید ، هیپوتالاموس و هیپوفیز ایجاد می شود .

از انواع متداول این اختلالات می توان به کم کاری تیروئید ، پرکاری تیروئید ، تیروئید گواتر، سرطان تیروئید اشاره کرد .

علل پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید همچنین می تواند ناشی از گره های تیروئید باشد، به بیانی دیگر توده هایی هستند که می توانند بزرگ باشد و گواتر قابل توجهی ایجاد کنند و یا گاهی کوچک

باشندکه با سونوگرافی می توان به وجود آن ها پی برد .

علل کم کاری تیروئید

در برخی موارد ، کم کاری تیروئید ناشی از مشکل غده هیپوفیز است که در پایه مغز است .

این غده ، هورمون تحریک کننده تیروئید را تولید می کند و در نهایت سبب فعالیت غده تیروئید می شود .

اگر غده هیپوفیز شما این هورمون را به اندازه کافی تولید نکند ، سطح هورمون های تیروئید کاهش می یابد .

سایر علل کم کاری تیروئید شامل التهاب موقتی تیروئید ،یا داروهایی است که بر عملکرد تیروئید تاثیر می گذارد .

علائم کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می تواند شامل:

افزایش وزن

خشکی پوست و ناخن های شکننده

تورم و گواتر بزرگ در گردن

اضطراب و احساس سوزن زده شدن در نوک انگشتها

خستگی و احساس افسردگی

یبوست

دوره های غیرعادی  قاعدگی

علائم پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می تواند علائمی مانند موارد زیر را ایجاد کند :

گواتر بزرگ

ضعف عضلانی یا لرزش دست

مشکلات بینایی

اسهال

دوره های نامنظم قاعدگی

لاغری

افزایش ضربان قلب

پرتحرکی، اضطراب و بی خوابی

احساس گرسنگی بیش از حد

احساس گرما و گر گرفتگی

کاهش یا افزایش وزن

یکی از شایع ترین علائم اختلال تیروئید تغییر غیرقابل توضیح در وزن فرد می باشد .

افزایش وزن ممکن است نشانگر سطح پایین هورمون های تیروئید باشد ، شرایطی به نام کم کاری تیروئید .

در مقابل ، اگر تیروئید بیشتر از نیاز بدن هورمون تولید کند ، بطور غیر منتظره ای شاهد کاهش وزن خواهیم بود  که به پر کاری تیروئید معروف می باشد .

در این بین کم کاری تیروئید بیشتر شایع می باشد .

تورم در گردن

تورم یا بزرگ شدن در گردن یک سرنخ قابل مشاهده است که ممکن است چیزی در مورد غده تیروئید اشتباه باشد .

گواتر ممکن است با کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید ایجاد شود .

گاهی اوقات تورم در گردن می تواند ناشی از سرطان تیروئید یا گره ها باشد ، توده هایی که در داخل تیروئید رشد می کنند .

همچنین می تواند ناشی از علتی باشد که با تیروئید ارتباطی ندارد.

تغییر در ضربان قلب

هورمون های تیروئید تقریبا در تمام اعضای بدن تاثیر می گذارد و می تواند بر سرعت ضربان قلب نیز تاثیر بگذارد .

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن  است متوجه شوند ضربان قلب آن ها کند تر از حد معمول است .

همچنین در پرکاری تیروئید فرد افزایش ضربان را خواهد داشت .

در کنار تغییر در ضربان قلب می تواند باعث افزایش فشار خون و احساس ضربان قلب بالا و یا تپش  شود .

تغییر در انرژی و خلق و خو

اختلالات تیروئید می تواند تاثیر قابل توجهی در سطح انرژی و خلق و خوی شما داشته باشد .

کم کاری تیروئید باعث می شود فرد احساس خستگی و افسردگی دارد .

پرکاری تیروئید می تواند باعث اضطراب ، مشکلات بی خوابی ، بی قراری و تحریک پذیری شود .

ریزش مو

ریزش مو نشانه دیگری است که هورمون های تیروئید ممکن است از تعادل خارج شوند .

کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید می توانند باعث ریزش مو شوند .

در بیشتر مئوارد ، پس از درمان اختلال تیروئید ، مو دوباره رشد می کند .

اختلال دمای بدن

اختلالات تیروئید می تواند توانایی تنظیم دمای بدن را مختل کند .

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است بیشتر از حد نرمال احساس سرما کنند .

پرکاری تیروئید اما اثر متضاد دارد و باعث گرسنگی  بیش از حد و گرمازدگی می شود .

کی باید آزمایش شود ؟

اگر فکر می کنید علائم اختلالات تیروئید را دارید به پزشک خود مراجعه کنید .

افرادمبتلا به علائم اختلال ممکن است اغلب به آزمایش نیازداشته باشند .

کم کاری تیروئید بیشتر در زنان بالای 60 سال دیده می شود . پرکاری تیروئید نیز در زنان بیشتر دیده می شود  .

همچنین سابقه خانوادگی نیز خطر ابتلا به هر دو اختلال را افزایش می دهد .

چگونه خودمان بررسی کنیم ؟

نگاه دقیق در آینه ممکن است به شما کمک کند تا تیروئید خود را جهت مراجعه به پزشک بررسی کنید  .

سر خود را به عقب برده ، مقداری نوشیدنی بنوشید و هنگام بلع بررسی کنید ، به دنبال برآمدگی باشید .

در صورت نیاز چندبار تکرار کنید و اگر برآمدگی خاصی مشاهده کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید .

تشخیص بیماری تیروئید

اگر پزشک شما مشکوک به بیماری تیروئید است آزمایش خون می تواند به شما پاسخ دهد.

این آزمایش سطح هورمون تحریک کننده تیروئید ، که تنظیم کار غده تیروئید را بر عهده دارد بررسی می کند  ، اگر میزانش  بالا باشد بطور معمول بدان معنی است که عملکرد تیروئید شما خیلی پایین می باشد (کم کاری تیروئید ) اما اگر میزانش کم باشد یعنی  تیروئید بیش فعال است (پرکاری تیروئید )پزشک شما ممکن است سطح سایر هورمون های تیروئید را در خون شما بررسی کند و در برخی موارد از تصویربرداری و بایوپسی برای ارزیابی ناهنجاری تیروئید استفاده کند .

بیماری های شایع اختلالات تیروئید

گواتر

یک اصطلاح کلی برای تورم تیروئید می باشد .گواتر ها می توانند بی ضرر باشند ، یا می توانند کمبود ید یا یک بیماری مرتبط با التهاب تیروئید بنام هاشیموتو را نشان می دهد .

بیماری هاشیموتو

شایع ترین بیماری کم کاری تیروئید بیماری هاشیموتو است .

این یک اختلال خود ایمنی است که در بدن به غده تیروئید حمله می کند .

نتیجه آن آسیب به تیروئید است و از تولید آن به اندازه کافی هورمون جلوگیری می شود . هاشیموتو در خانواده ها قابلیت شیوع دارد .

بیماری گریوز

شایع ترین علت پرکاری تیروئید بیماری گریوز می باشد این یک بیماری خود ایمن می باشد که باعث آزاد شدن سطح بالای هورمون تیروئید می شود و سسب تورم قابل مشاهده و ناراحت کننده در پشت چشم می شود.

تیروئیدیت

یا التهاب تیروئید معمولا از طریق عفونت ویروسی یا بیماری خود ایمنی بوجود می آید که می تواند گاهی دردناک و یا بدون هیچگونه علامتی باشد.

ندول های تیروئید

ندول ها یا گره های کوچک در غده تیروئید موجود می باشد که بسیار رایج می باشند وتعداد کمی ممکن است سرطانی باشند که آن ها ممکن است هورمون های زیادی

ترشح کنند و سبب پرکاری تیروئید شوند و حتی در مواغردی اصلا مشکلی ایجاد نکنند.

سرطان غده تیروئید

سرطان غده تیروئید بسیار نادر است و در بین کمترین بیماری های کشنده قرار دارد .

علائم اصلی ایجاد توده یا تورم در گردن است و بنظر می رسد  تنها حدود 5% از گره های تیروئید می تواند سرطانی باشد .

هنگامیکه سرطان تیروئید تشخیص داده شود ، بیشتر اوقات بوسیله جراحی یا در برخی موارد پرتودرمانی خارجی انجام می شود .

عارضه اختلال تیروئید

در صورت عدم درمان ، کم کاری تیروئید می تواند سطح کلسترول را افزایش داده و احتمال ابتلا به سکته و یا حمله قلبی را در فرد بیشتر کند .

در موارد شدید ، سطحئ بسیار پایین هورمون های تیروئید می تواند باعث ازبین رفتن هوشیاری و افت تهدید آمیز دردمای بدن شود .

پرکاری تیروئید درمان نشده می تواند باعث مشکلات جدی در قلب و استخوان ها شود .

درمان تیروئید

درمان کم کاری تیروئید

اگر به کم کاری تیروئید مبتلا شده باشید ، پزشک به احتمال زیاد قرص هایی جهت درمان تجویز می کند که در طی2هفته می تواند به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کند . درمان های طولانی مدت می تواند منجر به انرژی بیشتر ، کاهش کلسترول و کاهش وزن تدریجی شود .

اکثر مبتلایان به کم کاری تیروئید تا آخر عمر باید مصرف قرص ها را ادامه دهند .

درمان پرکاری تیروئید

رایج ترین گزینه در درمان بزرگسالان ، ید می باشد که غده تیروئید را در طی 6 تا 18 هفته ازبین می برد .

بعد از نابودی غده یا عمل جراحی ، اکثر بیماران باید هورمون های تیروئید به شکل قرص مصرف کنند .

یکی دیگرازدرمان هایی متداول پرکاری تیروئید ، داروهای ضد تیروئید است که هدف آن کاهش میزان هورمون های تولید شده توسط تیروئید است .

سرانجام ممکن است این بیماری ازبین برود ، اما بسیاری از افراد برای طولانی مدت باید بر روی دارو بمانند .

ممکن است دارو های دیگری برای کاهش علائم مانند نبض سریع و لرزش مصرف شود

جراحی تیروئید

یا تیروئید کتومی با ازبین بردن غده تیروئید می تواند پرکاری تیروئید را درمان کند ، اما فقط زمانی توصیه می شود که داروهای خوراکی هیچ گونه تاثیری روی فرد نداشته باشند و یا گواتر بزرگ ایجاد شده باشد .

پس از برداشتن غده تیروئید ، بیشتر بیماران برای جلوگیری از ایجاد کم کاری تیروئید نیاز به مکمل های روزانه هورمون های تیروئید دارند .

پرتو درمانی خارجی

بوسیله پرتوهای پر انرژی می توان به  از بین بردن سلول های سرطانی تیروئید کمک می کند .

ید رادیو اکتیو

ید با رادیو اکتیویته که می تواند در دوزهای کم برای آزمایش غده تیروئید یا ازبین بردن غده بیش فعال استفاده شود .

برای از بین بردن بافت سرطانی می توان از دوز های زیادی استفاده کرد .

اختلال تیروئید یا یائسگی ؟

از آنجا که اختلالات تیروئید می تواند باعث تغییر در چرخه قاعدگی و خلق و خوی شود ، این علائم می تواند با علائم در دوران یائسگی اشتباه گرفته شود .

اگر فرد مشکوک به  مشکل تیروئید باشد ، آزمایش خون ساده می تواند تشخیص دهد که بر اساس هورمون ها اختلال ناشی از تیروئید و یا یائسگی و یا حتی ترکیبی از هر دو می باشد .